content
Previous Next
content
content
29.11.2016

Slapen voorkomt blessures en chronische lichamelijke klachten bijv. rugpijn.

Uit onderzoek is gebleken dat 8 uur slaap het beste is voor de algehele gezondheid en voor goede...

Uit onderzoek is gebleken dat 8 uur slaap het beste is voor de algehele gezondheid en voor goede fysieke of mentale prestaties. Ruim 50% van de Nederlandse bevolking haalt dit niet en staat vermoeid op. Slapen is de belangrijkste en meest onderschatte herstelmethode. Onderzoekers denken dat de belangrijkste functie van slapen is: het verwerken van alle meegemaakte en opgedane leerprocessen gedurende de dag, zowel op fysiek- als op mentaal niveau. Bovendien heeft slapen een positieve invloed op de energievoorraden van het lichaam, de opbouw van weefsel, de stofwisseling en de activatie van het afweersysteem.

Effecten van slaaptekort:
- Het leidt tot een verzwakt immuunsysteem. De slaap zorgt ervoor dat de lichaamscellen herstellen en dat we witte bloedcellen (leukocyten) en antistoffen aanmaken. Deze zijn verantwoordelijk voor ons natuurlijk afweersysteem. Wie onvoldoende slaapt, kent een zwakker afweersysteem en dalende immuniteit, waardoor hij/zij vatbaarder is voor ziektes en chronische aandoeningen. We denken hierbij aan verkoudheden, griep, koortsblaasjes, ontstekingen, rugklachten en blessures. Een te korte slaap (minder dan 6 uur) geeft immers al 4x meer kans op het ontwikkelen van immuniteitsproblemen.
- Spierherstel na een training of arbeid, wordt o.a. mogelijk gemaakt door het Human Growth Hormone (HGH), welke tijdens de slaap voor 80% aangemaakt wordt. Wordt het slapen verstoord, zal er minder HGH aangemaakt worden en daardoor ook minder spierherstel plaatsvinden.
- Concentratievermogen en alertheid nemen af.
- Een verhoogde aanmaak van het stresshormoon cortisol vindt plaats, wat o.a. tot gevolg heeft dat er meer vet wordt opgeslagen.
- Werkweken waarin te weinig wordt geslapen, kunnen dan ook in verband worden gebracht met een 25% verhoogde kans op diabetes en overgewicht. Vaak lichamelijke klachten of blessures? Denk eens na of je wel voldoende slaapt!

Nieuwsoverzicht
content
content

Medewerkers

Praktijk




content