content
Previous Next
content
content
16.09.2016

Het gebruik en gevaar van sportdranken

Sportdranken zijn dranken die ontwikkeld zijn voor gebruik voor/tijdens of na de sportprestatie....

Sportdranken zijn dranken die ontwikkeld zijn voor gebruik voor/tijdens of na de sportprestatie. Vaak zien we ook mensen, met name kinderen, deze drankjes als ‘frisdrank’ nuttigen gedurende de dag.
Is dit goed of zitten hier nadelen aan? Sportdranken zijn met name ontwikkeld om energie in de vorm van koolhydraten eenvoudig in te kunnen nemen. Daarnaast bevatten deze dranken mineralen, o.a. zout. Voedsel in vloeibare vorm wordt snel in het lichaam opgenomen, zodat het meteen gebruikt kan worden als brandstof voor de sportprestatie. Na de inspanning zorgt deze snelle inname voor een snel herstel van de energiebalans. De hoeveelheid koolhydraten in sportdranken verschilt.
- Hypotone sportdranken bevatten 6 gr. koolhydraten per 100 ml.
- Isotone sportdranken bevatten 6/8 gr. koolhydraten per 100 ml.
- Hypertone sportdranken bevatten 8/15 gr. koolhydraten per 100 ml. Hypertone dranken zijn dus bij uitstek geschikt om ze in te nemen als er voeding/energie nodig is. Nadeel van deze dranken is dat ze ‘zwaar op de maag’ kunnen liggen en dat er relatief minder vocht in zit. 
Isotone dranken (Isostar) liggen minder zwaar op de maag en bevatten meer vocht maar minder koolhydraten. In AA-drink zitten 16,5 gr. koolhydraten per 100 ml. Een flesje van 330 ml bevat 130 kilocalorieën. Deze drank is vooral bedoeld voor gebruik bij intensieve en langdurige inspanning. Wat is het gevaar bij gebruik van bijvoorbeeld AA-drink zonder intensieve inspanning? 
Veelvuldig gebruik van AA-drink kan overgewicht veroorzaken. Een flesje van 330 ml bevat evenveel calorieën als 5 boterhammen met hagelslag of ruim 7 boterhammen met pindakaas! Kortom: weet wanneer deze dranken genuttigd kunnen worden. Een kind water, limonade of thee zonder suiker geven: dat is een veel beter idee!

Nieuwsoverzicht
content
content

Medewerkers

Praktijk




content